Menu


In beeld: Minout Courtens

 

Minout Courtens is in 2017 op Basisschool Maurice Rose in Margraten gestart. Ze had destijds een vliegende start, want kom Leren zorgde voor goede begeleiding en ondersteuning van de jonge leerkracht. En nog steeds geeft de stichting haar ruimte om te groeien en ontwikkelen. Dat helpt haar om een goede leerkracht te zijn en te blijven.

 

Beginnende leerkrachten zijn parels die je moet koesteren. Kom Leren begeleidt starters in de eerste jaren van hun carrière. Zo ook Minout. “Een directe collega hielp mij op weg in school en vanuit de stichting kreeg ik een coach. Ik kon altijd wel bij iemand terecht met vragen over bijvoorbeeld het rooster, de jaarplanning of hoe ons digitale leerlingadministratie- en leerlingvolgsyteem werkt. Dat was fijn, ik heb er veel aan gehad. Ik leerde over het reilen en zeilen van de organisatie en groeide tegelijkertijd als professional. Een starter ben ik inmiddels niet meer. Toch zit ik niet stil. Ik wil mij blijven ontwikkelen. Nog niet zo lang geleden heeft kom Leren een eigen academie opgezet. Hierbinnen kunnen mijn collega’s en ik verschillende workshops, cursussen en trainingen volgen. Ook gaan we met elkaar in gesprek over maatschappelijke thema’s en delen we inhoudelijke kennis en ervaring. Dit vind ik ontzettend waardevol.”


Minout is dankbaar dat zij elke dag bezig mag zijn met de toekomst van kinderen. “Het lesgeven is niet alleen kennis overbrengen. Er komt veel meer bij kijken. Leerlingen leren zichzelf begrijpen, moeten problemen oplossen, interacteren in een groep en leren voor zichzelf en anderen op te komen. Het werken in het onderwijs is enorm afwisselend. Dat maakt elke dag bijzonder. Ik geniet van mijn baan. Het geeft mij veel voldoening. De werksfeer is bij Basisschool Maurice Rose ook heel fijn. We vinden het belangrijk dat iedereen erbij hoort: de leerlingen, ouders en leerkrachten. We zetten in op het van én met elkaar leren. Dat doen we zoveel mogelijk op een interactieve manier. Kinderen leren het beste als ze het zelf ervaren met hun lijf en zintuigen. In en rondom het schoolgebouw hebben we daarom diverse plekken waar kinderen kunnen ontdekken, beleven, samenwerken en tegelijkertijd leren. Zo kunnen we terecht op onze leerpleinen, in de speelzaal, een inpandige sporthal, onze patio, een natuurveldje, het schoolplein én de bibliotheek. Bewegend leren is in opkomst. Ik geef hier in mijn lessen op eigen wijze invulling aan. Ik wil mijn kleuters laten onderzoeken, ontdekken én bewegen tijdens kringactiviteiten! Zo leren ze al springend en rennend tellen. Het draagt eraan bij dat het kinderbrein zich optimaal kan ontwikkelen en dat er aandacht is voor de drie basisbehoeften van een kind: aandacht voor relatie, competentie en autonomie. Kinderen komen met plezier naar school. En dát is het belangrijkste van alles.”


Meer weten? Lees ook de andere verhalen


Enthousiast geworden?

Wij zijn altijd op zoek naar talent!